Радио для всех

Двухполосный регулятор тембра на ОУ

На рисунке 2 представлен пример схемы двухполосного регулятора тембра НЧ и ВЧ
для УНЧ на операционном усилителе (ОУ). Данной электронной схеме предшествует каскад на ОУ. Это обеспечивает низкое выходное сопротивление предшествующего каскада и нормальную работу данного регулятора.

Для повышения устойчивости работы схемы (на ВЧ) целесообразно зашунтировать выводы питания ОУ конденсаторами 0.1 мкФ, например, типа КМ6. Конденсаторы подключаются максимально близко к ОУ.

Рис. 2. Схема двухполосного регулятора тембра (НЧ, ВЧ) на ОУ.

Элементы для схемы на рисунке 2:

  • R1=11к, R2=100к(НЧ), R3=11к, R4=11К, R5=3.6к, R6=500к(ВЧ), R7=3.6к, R8=750;
  • С1=0.05мкФ, С2=0.05мкФ, СЗ=0.005мкФ, С4=0.1 мкФ-0.47мкФ, С5=0.1 мкФ-0.47мкФ;
  • ОУ — 140УД12, 140УД20, 140УД8 или любые другие ОУ в типовом включении и желательно с внутренней коррекцией;

Tone Control Mono by 5 Transister (C945)

I am interesting about stereo amplifier high quality. My father tell me it must hear sound well, low noise and so loudly.Usually audio tone control made with a transistor that low noise, but less power than used IC systems. I think this circuit will be that because it has four transistors in diagram. we can also use to boost up a little audio signal.In the image circuit is mono form. The transistors has five, number C945 or C1815 or C828 . I hope you can find it at general electronic store or inside an old pcb. You can use the power supply source during voltage 12V to 24V at minimum current at 100mA.The picture no. 2 is PCB diagram for make this project, it small size so easy to use. You can use StripBoard-3U Uncut Strips 1 Sided PCB because it has a few components.

Двухполосный регулятор тембра на транзисторе

Представлен один из многочисленных примеров схем регуляторов тембра НЧ и ВЧ для УНЧ на транзисторах. Приведенной электронной схеме предшествует каскад с низким выходным сопротивлением, например, эмиттерный повторитель (каскад с общим коллектором) или ОУ.

Это обеспечивает низкое выходное сопротивление предшествующего каскада и нормальную работу данного регулятора.

Рис. 1. Схема двухполосного регулятора тембра (НЧ, ВЧ) на транзисторе.

Элементы для схемы:

  • R1=4.7к, R2=100к(НЧ), R3=4.7к, R4=39к, R5=5.6к,
  • R6=100к(ВЧ), R7=180к, R8=33к, R9=3.9к, R10=1 к;
  • С1=39н, С2=30мкФ-1 ООмкФ, СЗ=5мкФ-20мкФ,
  • С4=2.2н, С5=2.2н, С6=30мкФ-100мкФ;
  • Т1 — КТ3102, КТ315 или аналогичные.

Tone control — passive, classic full

The main disadvantage of the more recently popular active tone controls is the use of deep frequency-dependent feedback and large additional distortions they introduce into the controlled signal. That is why it is desirable to use passive regulators in high quality equipment. True, they are not without flaws. The largest of them is a significant signal attenuation corresponding to the control range. But since the depth of tone control in modern sound reproducing equipment is small (no more than 8 … 10 dB), then in most cases it is not required to introduce additional amplification stages into the signal path.

Another, not so significant drawback of such regulators is the need to use variable resistors with an exponential dependence of resistance on the angle of rotation of the engine (group «B»), providing smooth regulation. However, the simplicity of the design and high quality indicators still persuade designers to use passive tone controls.

It should be noted that these regulators require a low output impedance of the upstream stage and a high input impedance of the downstream.

The tone control developed by the English engineer Baksandal in 1952 became, perhaps, the most widespread frequency equalizer in electroacoustics. The classic version of the circuit consists of two first-order links forming a bridge — low-frequency R1C1R3C2R2 and high-frequency C3R5C4R6R7. The approximated logarithmic amplitude-frequency characteristics (LFC) of such a controller are shown in Fig. 1, b. There are also calculated dependences for determining the time constants of the inflection points of the frequency response.

Theoretically, the maximum achievable frequency response slope for first-order links is 6 dB per octave, but with practically realizable characteristics, due to a slight difference in the inflection frequencies (no more than a decade) and the influence of the preceding and subsequent stages, it does not exceed 4 … 5 dB per octave. When adjusting the tone, the Baksandal filter only changes the slope of the frequency response without changing the inflection frequencies. The attenuation introduced by the regulator at medium frequencies is determined by the ratio n = R1 / R3. The range of frequency response regulation in this case depends not only on the attenuation value n, but also on the choice of frequencies of the inflection of the frequency response, therefore, to increase it, the inflection frequency is set in the mid-frequency region, which, in turn, is fraught with the mutual influence of adjustments.

According to the Internet …

Mono audio tone control with three transistors C945

This tone control circuit diagram of the home audio stereo is very well. It low noise and sound is beautiful because use the quality transistor.In picture we used three transistor number are C945 or C828 or C1815 or C458 They are old electronic components but useful now. They are mono form if you want stereo system, to make two section R+L. The VR1 is 100kB for finning treble tone sound. The VR2 is 100K for finning bass tone audio as well. The VR3 is 100Ka for control volume output. The VR4 is 100KW for control balane sound fo other channel. The power Supply Voltage used min 12V and min than 80mA.We hope this circuit will be do you are enjoy a home audio. good luck.

Versatile tone control using IC 741

http://www. /versatile-tone-control-using-ic-741/

This tone control circuit. A circuit design feedback tone control. This helps the smooth bass voice circuit and a rate increase reduction of the signal at 18 dB. The power supply circuit is used from 12-24 volt and Shine Power consumption is 10 mA.The audio input is entered through the C1 coupling to the input signal to the Q1 growth signal by R1 and R2 divide the voltage. To bias the pin B of Q1 and R3 are limited to flow properly. Q1 is the e-limit circuit fault Peter Low Power Amplifier stand out in E via C2 to the region to adjust the bass treble. Including C3, C4, C5, C6, R5, R6, R7, R8. The VR1 is adjusted reduce the growth of low-frequency (BASS) and VR2 is increasing rate of growth of the frequency High (TREBLE). from the signal that is adapted to go to the leg 2 (inverting amplifier signal to a phase) of IC1 and will expand the output of Pin 6 through a signal output from C8. Which can be connected to amplifier sound at all.

The Function of Baxandall Tone Control Circuit

Op-amps for tone control circuit application require high slew rate, wide bandwidth, high input impedance, and high output current characteristics, and CA3140 is suitable for this purpose.

A 15dB bass-treble boost and cut are set at frequency point of 100Hz and 10kHz. Because of excellent high slew rate characteristic of this op-amp, full peak-to-peak output is available event at 20KHz. The amplifier gain is decreased -3dB from flat response at 70KHz, and its beyond audible frequency range to make sure this tone control circuit handle the audio range perfectly. Here is the schematic :

Baxandall Tone Control Components

The tone control circuit in the figure above use a very popular Baxandall tone control configuration circuit, which has unity gain (gain=1) at midband and uses standard linear potentiometers. Low cost, low value, and small size capacitors is possible to implement because of the very high input impedance of CA3140.

The components and their value can be seen on the schematic diagram above (source : )

,

http://ua9lak. *****/articles/voises. htm

» ! !..»

( )

— , , . , . , , » «. .

«»

» TDA1524 » : » TDA1524 , » ? : » , , .» ,

, , : WINAMP’ » «, » «, » » » » , » » , . — , , «» . , .

, , . ?

, . . , .

, . . . 1 -. : 100 ( ) 10 ( ) +/-12 . :

R2=R5~10R. ( )

R1=0,1R2

R3=0,01R2

R4=0,06R2

3()=/R5(O)

C1=22C3

C2=220C3

C4=15C3

, , , ( , , «» ). , , «» — ( ), , .

— , «», . 100-500 , 15-30 .

(, TDA1555Q 25-38 , .)

20-25 100 10 , . .

(: , . , , , .)

,

» «

-: , , » » ? ? : » » S-90″ » 50-068″. , — . , ? -? «-001». , . . . «», 8-. 4 . , , : 8 4 («- S-90»)?

, .

, (- , . . ) . , . , , — ( 20 ). , ( , «» , ).

, «» «» . :

, . R2 2,R3,R4,3, . VT1 : , . , . R9 . 60 , .

4, 5, 60 12 . , , , , . , . . ( ). , , 4, 5.

, . , , 9. (+22 )

(-6), . .

3102 342, 600700. 6 .

( ) . — ( ). , . , . 9. , » » .

. — ? 4- 8- . , . 8- 4- , » !», (, , ). ? — , , , — , ( «» , ) , » !», . «» ( ), , .

TDA1524 . , LM1036 National Semiconductor. , . ( ) . , TDA1524 0,3%, LM1036 0,06% ( ). :

9 16 . ( ). «» .

, , . , TA7796P ( ). ? , CD-ROM ( , TDA1555 300- , , ), 5″ , (2 5 ). Creative «» !

, , . , . , (!) . , , 4. ,

» » «, . , . 15 , 1 . 9 «. , ? 15 215=30 . =100% , . , 45-50 , . . 15 3 . «» . .

» , @#$% , » , , :

. -, «-«, «» , . ( ).

http:///?area=news/189

Трехполосный регулятор тембра на ОУ

Трехполосный регулятор тембра дает лучший результат подавления помех, чем двухполосный регулятор.

На рисунке 3 представлен пример схемы трехполосного регулятора тембра НЧ, СЧ и ВЧ для УНЧ на ОУ. Данной электронной схеме предшествует каскад на ОУ. Это обеспечивает низкое выходное сопротивление предшествующего каскада и нормальную работу данного регулятора.

Для повышения устойчивости работы схемы (на ВЧ) целесообразно зашунтировать выводы питания ОУ конденсаторами 0.1 мкФ. Конденсаторы подключаются максимально близко к ОУ.

Рис. 3. Схема трехполосного регулятора тембра (НЧ, СЧ, ВЧ) на ОУ.

Элементы для схемы на рисунке 3:

  • R1 =11к, R2=100к (НЧ), R3=11к, R4=11к, R5=1,8к, R6=500к (ВЧ),
  • R7=1,8к, R8=280, R9=3.6к, R10=100к (СЧ), R11=3.6к;
  • С1=0.05мкФ, С2 — отсутствует, СЗ=0.005мкФ,
  • С4=0.1 мкФ-0.47мкФ, С5=0.1 мкФ-0.47мкФ,
  • С6=0.005мкФ, С7=0.0022мкФ, С8=0.001мкФ;
  • ОУ — 140УД8,140УД20 или любые другие ОУ с внутренней коррекцией (желательно) и в типовом включении.

Литература: Рудомедов Е.А., Рудометов В.Е — Электроника и шпионские страсти-3.

Часть 1. О том, как заставить ИМС «звучать».

У меня долгое время трудился усилитель на не всеми любимой, но очень популярной микросхеме

Понравилась схема? Жми палец вверх!

Поэтому выравнивается АЧХ на краях полосы пропускания фильтров и получается нужный диапазон регулировки коэффициента передачи в каждой из полос.

При перемещении движка переменного резистора Rp1 в крайнее левое по схеме положение сигнал, прошедший частотную обработку, поступает на ОУ DA1, увеличивая глубину отрицательной обратной связи, в результате чего на выходе устройства происходит ослабление сигнала с частотой, близкой к резонансной частоте фильтра Z1. Принципиальная схема высококачественного пятиполосного эквалайзера на транзисторах.

Рабочая полоса частот — от 10 Гц до 25 кГц 5. Стремитесь по возможности избегать большого усиления, так как естественное звучание голоса может быть потеряно. Чтобы придать этим звукам мощь атаку , регулируйте частоту 80 Гц.

Если применить переключатель на три группы, то на третью можно прицепить светодиод, загорающийся при включении эквалайзера. При перемещении движка переменного резистора Rp1 в крайнее левое по схеме положение сигнал, прошедший частотную обработку, поступает на ОУ DA1, увеличивая глубину отрицательной обратной связи, в результате чего на выходе устройства происходит ослабление сигнала с частотой, близкой к резонансной частоте фильтра Z1.

Сигналы с выходов активных фильтров поступают на вход двухкаскадного усилителя через резисторы 1R9—5R9, сопротивления которых определяют и режим работы транзисторов V2, VЗ по постоянному току. Питание схемы двухполярное.

Принципиальная схема

Частоты, которые полезно помнить Сеть питание шумит на частоте 50 Гц и умножается. Если применить переключатель на три группы, то на третью можно прицепить светодиод, загорающийся при включении эквалайзера. Конструкция: Далее приведена односторонняя печатная плата рис. В качестве питания эквалайзера нужен двухполярный стабилизированный блок питания напряжением 12 — 15 Вольт и током до 50 мА.

Аналогично происходит регулировка коэффициента передачи эквалайзера на частотах настройки фильтров Z2 — ZN. Принципиальная схема этого эквалайзера приведена на рисунке

Переменные- резисторы 1R2 — 5R2 должны быть группы А. Еще один вариант восьмиполосного эквалайзера показан на рисунке Интервалы между частотами настройки активных фильтров выбраны равными двум октавам. Поэтому выравнивается АЧХ на краях полосы пропускания фильтров и получается нужный диапазон регулировки коэффициента передачи в каждой из полос. Пассивный регулятор тембра. Преимущества и …

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Editor
Editor/ автор статьи

Давно интересуюсь темой. Мне нравится писать о том, в чём разбираюсь.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Семинар по технике
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: